Toiminnan laajentaminen videotuotantoon on vaatinut meiltä panostusta uudenlaisiin työkaluihin. Sellaisiin, joilla videoiden editointi käy helpommin ja nopeammin. Erityisesti erilaisten efektien tekeminen videoihin on nyt niin hauskaa, että kaikenlaista kokeilee ihan huvikseen. Tämä huvittelumuoto ei kuitenkaan tullut ilmaiseksi.

Täällä on jaossa kaksi arvonimeä, pääkäyttäjä ja päänkäyttäjä. Ensimmäisellä viitataan käytettävän tekniikan hallintaan tarvittaviin taitoihin. On todennäköistä, että pääkäyttäjyydestä syntyy kilpailua. Jälkimmäisellä tarkoitetaan tekniikan  käyttöönottoon liittyviä ongelmia, joissa olemme todella joutuneet käyttämään päätä erilaisten yhteensopivuusongelmien ratkaisemiseksi. Ei ole kerta eikä toinenkaan, kun on tehnyt mieli tunkea kädet suoraan adapterin lähdekoodiin, mikä ei tietenkään ole ollut mahdollista.

Monet alan laitteet on alunperin kehitetty Mac-koneille ja meillä on käytössä Windows. Monet käyttöohjeet on kirjoitettu Macille, eikä niistä välttämättä löydy Windowsille sopivaa ohjetta, tai jos joku on sellaisen internettiin kirjoittanut, se koskee eri ohjelmistoversioita ja todennäköisesti myös eri vikoja kuin mitä ilmenee käyttämissämme versioissa. Tilannetta pahentaa se, että hankkimamme laitteet ovat pienen ammattilaisjoukon käytössä, eikä vertaistukea ole olemassa yhtä laajasti kuin kuluttajatuotteilla.

“Miksi se ei vieläkään toimi? Kauanko siinä vielä menee?” ovat tyypilliset kysymykset, joita ongelmia ratkoessani kuulen toistuvasti ja aikaa myöten myös tihenevästi. Ja vastaus on aina sama, “en tiedä vielä, kaikkea 5 minuutista 5 päivään”. Yhteensopivuusongelmissa pahinta on se, kun yrität sovittaa yhteen jotain, mitä et ole itse tehnyt, etkä näin ollen voi aina tietää mistä milloinkin kiikastaa. Voit vaikuttaa ainoastaan asennusjärjestykseen ja loppukäyttäjän säädettävissä oleviin asetuksiin. Niistä joko löytyy sopiva yhdistelmä tai sitten ei. Virheilmoituksista joko on apua tai sitten ei. Ja niihin joko löytyy apuja netistä tai sitten ei. Laitteiden ja ohjelmistojen toimittajien asiakaspalvelusta joko saa apua tai sitten ei ja sitä apua saa joko heti tai vasta monen päivän kuluttua.

Luonnollisesti kiire toi oman paineensa laitteen käyttöönotossa, koska oli muutakin tekemistä ja toisaalta laitetta tarvittiin tuotantokäyttöön välittömästi. Asennuksen vaatimat ohjelmistopäivitykset aiheuttivat paineita myös raudan päivityksiin ja niin uusimmekin melkein koko laitteiston pala palalta emolevystä lähtien. Vaan se ei aivan riittänyt.

Usean päivän asiakaspalvelupuhelimiin soittelun, internetin keskustelupalstojen lukemisen ja “yritys ja erehdys”-tyyppisen toimminnan jälkeen sain vihdoinkin odottamani ihanan puhelinsoiton ulkomailta: käyttämiemme versioiden ei pitänyt alunperinkään toimia keskenään! Kiitos tiedosta! Ostimme yhteen ohjelmistoon uuden version ja voilà, kaikki toimii upeasti! No, aikaa meni hukkaan jonkun verran, mutta hienoa on, että kaksi isoa suunnitteilla ollutta asiaa saatiin tehtyä vähän niinkuin vahingossa pakon edessä. Meillä on uusi erittäin tehokas rauta alla ja riittävästi muistia eli kaikki valmiina uusien HD-videoiden käsittelyyn.

Tämän tapauksen johdosta olen jo toisen kerran ansainnut päänkäyttäjätittelin, mutta kenet kruunataan pääkäyttäjäksi? Tilatkaapas meiltä lisää yritys-, opetus-, tai mitä tahansa muita videoita, niin pääsen askeleen lähemmäs pääkäyttäjyyttä. Mutta nyt leikkimään, tuo laite on oikea nörttien hiekkalaatikko!

<3,

Anna

Olen Hitfactoryn äänituottaja, Anna Katajainen, ja kirjoitan tätä blogia kertoakseni kaikista ihanista uusista kokemuksista, joita saan radiomainosten ja muiden mainosten maailmassa kokea ja oppia. Tarkoitukseni oli aikoinaan opiskella signaalinkäsittelyä Tampereen teknillisessä yliopistossa ja erityisesti audiopuolta, mutta suuntauduin kuitenkin huomaamattani ohjelmistotekniikan puolelle jo heti ensimmäisestä vuodesta lähtien. Nyt olen saanut palata alkuperäisen haaveeni luokse äänityöskentelyn parissa. Ja mikä olisikaan mielenkiintoisempi tapa oppia kuin työssäoppiminen!

Äänityössä tarvitaan teräviä aisteja, erityisesti kuuloaistia. Olen pitänyt itseäni vain vähän auditiivisena, mutta toisaalta monesti havainnut kuulevani esimerkiksi laulajien virheet äänenkäytössä, vaikka en ole osannut nimetä ongelmaa. Aluksi oli vaikea sanoa jostakin äänituotteesta mikä siinä oli vikana, koska ei osannut termistöä. Käsitteillä ei ollut nimiä omassa sanavarastossani. Tiesin, että siinä on jotain vikaa, mutta en osannut sanoa mikä se vika oli. Jos vian osaa nimetä, löytää myös tavan korjata se. Erityisen mielenkiintoista äänenkäsittelyssä on se, että on niin paljon asioita, joita voi säätää. Kaikesta voi tehdä juuri sellaisen kuin haluaa – jos vain osaa.

Äänenkäsittely on kuitenkin vasta se viimeinen vaihe. Sitä ennen on näytelty se spiikki, joka mainoksessa puhutaan. Oletko sinä, rakas lukijani, koskaan kiinnittänyt huomiota siihen, miten pelkällä äänellä tuotetut ilmeet esimerkiksi mainoksissa vaikuttavat tai miten ne tuotetaan? Kun kuuntelee samasta spiikistä useamman eri version äänittämisen yhteydessä, on erittäin tärkeää osata valita se paras ja juuri se, joka vastaa tilaajan odotuksia. Jokainen versio voi olla loistava, vaikka vain yksi on asiakkaalle mieleinen. Ihailen syvästi näyttelijöiden kykyä kertoa haluttu ilme äänellä, pelkällä äänellä. Ja vain parilla yrittämällä. Hitfactoryn äänitalli on täynnä ammattinäyttelijöitä ja ammatikseen ääntään käyttäviä. Ja ei, kyse ei ole vain tekstin lukemisesta, vaikka meidän Pirkko Spiikkerimme niin väittääkin.

Aloitin Hitfactoryllä kesäkuussa 2010 ja siitä lähtien olemme tehneet merkittäviä muutoksia toiminnan tehostamisessa. Tänä päivänä se näkyy positiivisesti kaikessa mitä teemme. Lisää kehitettävää on silti keksitty ja muutostyöt jatkuvat edelleen. Samaan aikaan minulla on ilo työskennellä loistavassa työyhteisössä, jossa töitä paiskitaan hymy naamalla. Tämä työ on hauskinta, mitä olen koskaan tehnyt. Ja olen tehnyt vaikka mitä!

Hitfactoryssä tehdään radiomainontaa suurella sydämellä!

<3,

Anna